Otázky hostů

Jak je to drahé?

Toto je nejčastější dotaz našich hostů, kteří se velmi zajímají o ceny tanků a letadel. Níže naleznete odpověď a některé doplňující informace.

Letadlo je vyrobeno z lehkých slitin, tedy barevných kovů. Komu je letadlo na obtíž, což je většinou případ bývalých památníků či opraven letadel, snaží se ho zpeněžit za cenu této suroviny. Odečítá se přitom váha železa (oceli), např. hmotnost podvozkových noh, pancíře, apod. Kovošrot ještě odečítá cenu za rozřezání na přijatelnou míru do hutí a také cenu za práci na odstranění železa, případně čalounění, gumy, apod.

Takže pokud si půjdete koupit MIG-21 od toho, kdo ho chce dát do šrotu, zaplatíte asi 80 tisíc korun. Letoun totiž váží bez motoru kolem 4 tun a počítá se cena asi 20 Kč/kg. Každý, kdo si chtěl před šesti lety koupit letadlo, mohl využít této příležitosti.

V souvislosti s cenami přicházejí naši hosté s jednou dobrou úvahou. Ano, je úplně jedno, zda si chcete koupit letadlo (z barevných kovů) v celku, nebo Vám přivezou nákladní Tatru a vysypou na dvůr 4 tuny zlomků z letadla! V obou případech platíte 80 tisíc. Je to cena za surovinu. Přesto někteří naši návštěvníci považují tuto cenu za příliš vysokou. Těm říkáme: Dejte mi 1000 Kč, já Vám za ně dám 600, možná i 650! Už chápete?

Tank je ze železa, takže výkupní cena je 4 – 5 Kč za kilogram. Jen věž tanku váží asi 8 tun, takže při 5 Kč/kg byste za ni ve šrotu dostali 40 000. Když ale tank půjdete do šrotu koupit, počítají 11 – 12 Kč/kg, což pak dělá asi 90 000 Kč. My rádi tuto prodejní cenu šrotu zaplatíme. Větší problém je, kam se pro tank rozjet. Naše rada zní: Kupte si detektor, choďte po lesích a horách, třeba to „kápne“. Je to jistější než sázet Sportku.

Jak se to shání?

Odpověď na otázku, jak sháníme nové přírůstky do našeho muzea, je vlastně jednoduchá. Kdo sbírá traktory, objíždí zemědělská družstva, kdo sbírá lodě, objíždí přístavy. My objíždíme letiště, pomníky a letecké opravny. Část naší sbírky je od jiných sběratelů či muzeí.

Kdy budou přístupná i velká letadla?

Odpověď je opět jednoduchá. Velká letadla by mohla být přístupná, kdyby návštěvníci dodržovali Řád prohlídky. Bohužel zatím je realita odlišná. Nezodpovědné chování některých návštěvníků má za následek nutnost mnoha oprav, např. zasklívání prasklých oken nebo namontování nových budíků do kabin jako náhradu za ty odcizené. Za 25 let existence našeho muzea se přitom našli jen dva návštěvníci, kteří nám přišli pomoci s těmito opravami. A i tito dva návštěvníci své pomoci hned první den zanechali. Možná se ptáte, proč by měli návštěvníci pomáhat opravovat naše letadla. Ale my nepovažujeme vystavená letadla pouze za naše; bereme je jako úžasný výtvor lidské práce, který zasluhuje úctu. My si těchto výtvorů velmi vážíme a vlastně jsme je často zachránili před sešrotováním. Fandové letecké techniky, kteří s námi sdílí podobný postoj, jsou srdečně zváni, aby nám pomohli v tomto našem úsilí.

Proč je oddělení „Speciál“ dražší?

Na to můžete přijít sami: v oddělení Speciál vidíte exponáty podle Vašeho přání, s patřičným výkladem. Namísto využití služeb najatého průvodce (či průvodkyně) provádíme hosty sami. Platíte tedy za dokonalou znalost exponátů (jejich historie, ceny a dopravy do našeho muzea) a taktéž i za náš čas strávený s Vámi. Jsme rádi, že většina návštěvníků oceňuje naše úsilí. Pozitivní ohlasy našich hostů nás naplňují energií a entusiasmem potřebným pro další vylepšování našeho muzea.

(Odpovědi poskytl Karel Tarantík na základě 25letých zkušeností provozu sbírky Air Park Zruč.)